Klimatmissar i trafikplan

Precis nu, under några dagar, sammanträder IPCC, FN’s klimatpanel, i Sverige för att presentera en tydlig rapport om klimattillståndet för politiker och beslutsfattare. Idag lämnar landstinget sitt svar till Östsam om hur investeringar i trafikinfrastruktur ska se ut fram till 2025.  Miljöpartiet är kritiskt till hur klimataspekterna vägs in i länsplanen för regional transportinfrastruktur , LTP’n. Detta är ett gyllene tillfälle att faktiskt kunna bidra till minskade utsläpp av växthusgaser i framtiden.

–          Landstinget borde trycka på för att större hänsyn tas till miljökonsekvenserna, säger Per Olof Svensson(MP). I samband med IPCC rapport kan vi förvänta oss många fina ord och löften från samtliga politiska läger. När frågorna väl hamnar på en konkret nivå, som i förslaget på trafikplan blir det annat ljud i skällan och klimatfrågan får stå tillbaka för andra överväganden.

–          LTP’n är väldigt fokuserade på att ganska obetänkt effektivisera transporterna, säger Per Olof Svensson. Man borde förutom detta alltid beakta i vilken mån privatbilismen eller kollektivtrafiken understödjs av en given åtgärd och förstås då välja det som ökar kollektivtrafiken konkurrenskraft gentemot bilen. Det är ju precis det som skulle kunna få ner CO2 utsläppen som bland annat FN’s klimatpanel kräver. 

Läs LTP här

Media: DN, DN, DN, SvD, SvD, SvD, AB, AB, AB, DN, AB, SvD, DN

Bloggat: antiipcc, gamereactor, supermiljöbloggen, uppsalainitiativet, uppsalainitiativet,

Annonser

1 kommentar

Filed under Infrastruktur, Klimat, kollektivtrafik, Trafik

One response to “Klimatmissar i trafikplan

  1. Pingback: MP presenterar kollektivtrafikstrategi | Grön landstingsblogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s